Останнім часом у процесі пошуку резервів зниження собівартості продукції усе більшу зацікавленість підприємств викликає аспекти впровадження закордонного досвіду оцінки, управління та корегування витрат.

У зв’язку з цим важливо розуміти декілька важливих моментів:

по-перше, освоєння методології та методів управління витратами та ціноутворення дозволяє аналітику давати оцінку в кількісному і якісному визначенні всіх витрат діяльності підприємства і з'ясувати можливості їх зниження, встановити ціну на продукцію, на підставі їх аналізу розробити програму оптимізації ресурсів; саме тому в рамках освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів «051 Економіка» навчальна дисципліна «Управління витратами та ціноутворення» передує вивченню дисципліни «Підприємництво та бізнес-культура», переддипломної практиці і дипломної роботі;

по-друге, світовий і вітчизняний досвід доводять, що ефективне використання методів управління витратами та ціноутворення потребує не лише правильного розуміння їх суті, але й глибокого вивчення методології, яку необхідно застосовувати для визначення, порівняння та обґрунтування ефективних управлінських рішень, що дозволяє здійснювати вибір і приймати оптимальне рішення в умовах обмеженості ресурсів.

З огляду на сказане дисципліна «Управління витратами та ціноутворення» присвячена питанням управління витратами та формування обґрунтованих цін згідно з існуючим законодавством в умовах розвитку ринкової економіки, засвоєння досвіду в Україні та в інших країнах з подальшим його використанням для обґрунтування оптимальних господарських рішень ціноутворення, процесів прогнозування і поточного планування витрат та формування системи ціноутворення, обґрунтування взаємозв’язку між витратами та якістю продукції, ролі ризиків при управлінні ресурсами і витратами та заходів їх подолання і на цій основі сформувати конкретні оптимальні методи ціноутворення.

1.1.         Мета дисципліни – формування когнітивних, афективних та моторних компетентностей в сфері вивчення і пояснення принципів, методів і засобів управління витратами та ціноутворення, засвоєння існуючого досвіду в Україні та в інших країнах методів обліку, планування та управління, що дає можливість набуття навичок застосування цих компетентностей у професійній діяльності для вирішення практичних задач.

1.2.         Завдання дисципліни:

  • опанування термінологічного апарату, вивчення і засвоєння основних аспектів концепції та методів управління витратами та ціноутворення, насамперед класифікаційні ознаки витрат, принципи їх формування, контролю, у т.ч. за місцями виникнення та центрами відповідальності;
  • оволодіння аналітичними навичками, інструментарієм, потрібними для формулювання напрямів раціонального використання витрат з ціллю підвищенню ефективності виробництва, а також набуття навичок володіти методами оцінювання витрат та засобами прийняття управлінських рішень з розробки бюджетів витрат;
  • з'ясування найважливіших проблем прогнозування, планування, нормування, обліку, аналізу і регулювання витрат для вирішення практичних задач; формування навичок професійної комунікації й аргументованого дискутування з питань доцільності конкретних витрат, пояснення змісту відповідної проблематики, пов'язаної з оцінюванням витрат та способів ціноутворення в колі фахівців та нефахівців;
  •  формування навичок самостійного аналізу фактологічного матеріалу, критичного осмислення точок зору на особливості механізмів формування витрат у світі, в різних сферах господарювання, на підприємствах; забезпечення вміння узагальнювати та деталізувати окремі факти, явища, тенденції основних аспектів концепції та методів управління витратами та ціноутворення на різних ієрархічних рівнях, у т.ч. робити прогнози щодо можливостей і доцільності витрат в різних галузях національної економіки і конкретних суб'єктів господарювання.

1.3.         Передумови для вивчення дисципліни «Управління витратами та ціноутворення»: вивчення дисциплін «Економіка підприємства», «Управлінський облік», «Проектний аналіз», «Планування і контроль на підприємстві» та «Потенціал і розвиток підприємства».